Onsdag 18.00 - 21.00

Anhörigföreningar

Anhörigföreningarna arbetar lokalt

Anhörigas Riksförbund består av lokala anhörigföreningar spridda över hela landet och hela tiden bildas nya föreningar. Anhörigföreningarna arbetar med en mängd olika saker på lokal nivå. Det kan bland annat handla om att stötta anhöriga, ordna olika aktiviteter och påverka lokala politiker.

Vill du bilda en anhörigförening?

Att bilda en anhörigförening är inte krångligt. Det räcker med att ni är en grupp människor intresserade av anhörigfrågan och att ni vill göra något mer för att förbättra villkoren för kommunens anhöriga. Tillsammans med andra föreningar i Anhörigas Riksförbund kan ni då arbeta för att stödet till anhöriga stärks, utvecklas och uppmärksammas nationellt.

Anhörigas Riksförbund hjälper så klart till med allt det praktiska kring att starta föreningen. Börja med att titta igenom sidorna här nedan.

Så gör du för att komma igång med din förening

För mer information, kontakta organisationsombudsman Anett Karlsson
E-post: anett.karlsson@anhorigasriksforbund.se

Med anhörig menar vi den som stöttar en medmänniska som på behöver hjälp med att klara sin vardag

Anhörig är den person som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som på grund av sjukdom, ålder eller funktions-nedsättning inte längre klarar av vardagen på egen hand.