Måndag - tisdag, torsdag - fredag 10.00 - 12.00, 13.30 - 15.00
Onsdag 19.00 - 21.00

Bilda anhörigförening

Bilda en anhörigförening på din ort

Anhörigas Riksförbund består av anhörigföreningar som verkar ute i landets kommuner. Utan dessa föreningar skulle riksförbundet ha svårt, om inte omöjligt, att nå ut till landets anhöriga. Behovet av att få träffas och samtala om svårigheter kring anhörigskapet är stort och ökar. Just nu är trycket stort att bilda anhörigföreningar inom  Anhörigas Riksförbund, en utveckling som glädjer oss mycket. Ju fler vi blir desto lättare blir också våra röster hörda!

Hur gör man då för att bilda en egen anhörigförening? Det är enkelt och vi på Anhörigas Riksförbund finns vid din sida genom hela processen. Bland annat har vi ett startpaket som kan vara till hjälp, men vi kan också göra personliga besök i din kommun. Vi hjälper även till att utse en fadderförening, det vill säga en förening som har funnits i några år och som kan bidra med sina erfarenheter er i början på er resa.

Här nedan finner du olika dokument som ska underlätta för dig. Tveka heller inte att kontakta vår föreningsexpert på Anhörigas Riksförbunds kansli:

Anett Karlsson, organisationsombudsman
anett.karlsson@anhorigasriksforbund.se

Kallelse och dagordning för första styrelsemötet

Normalstadgar anhörigförening

Råd och anvisningar

Startpaket

Med anhörig menar vi den som stöttar en medmänniska som på behöver hjälp med att klara sin vardag

Anhörig är den person som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som på grund av sjukdom, ålder eller funktions-nedsättning inte längre klarar av vardagen på egen hand.