Anhörigdagen och Anhörigveckan 2021

Anhörig är den person som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som på grund av sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte klarar av vardagen på egen hand. Som anhörig kan man vara till exempel partner, förälder, barn, barnbarn, sammanboende, vän eller granne.

Klicka här för att läsa vad Socialstyrelsen säger om anhöriga >>

Att ge vård och stöd till någon i sin närhet faller ofta inom ramen för det självklara. Därför är det heller inte helt lätt att inse att man själv är anhörig.

Vi på Anhörigas Riksförbund och alla våra lokalföreningar runt om i landet finns här för dig som anhörig. Här vill vi berätta lite mer om vad vi gör på riksförbundet.

Anhörigas Riksförbund, Presentation 2021 – YouTube

Här kommer en liten aptitretare från någon som ska hålla föredrag på Anhörigriksdagen i november.

Detta är Sofia Rutbäck Eriksson, socionom och författare och hela programmet för Anhörigriksdagen 2021 hittar du här >>

Den här föreläsningsserien har Stockholms Stads anhörigkonsulenter satt ihop med hjälp av Anhörigas riksförbund.

Kika nedanför och klicka på länkarna för att se mer av Ullakarin Nyberg, Johanna Nordin, Susanne Rolfner Suvanto och Beata Terzis.

Anhörigkonsulent Cecilia Erkstam ger även övergripande beskrivning om vad anhörigstöd är för något och att det finns hjälp att få.

Vi vill uppmuntra anhöriga till att våga be om hjälp. Här kommer därför Cecilia Erkstam, anhörigkonsulent på Södermalm med lite generell information om anhörigstöd och även om föreläsningsserien som Stockholms Stad har anordnat. Se Cecilias inslag här >>

Vill du veta mer om anhörigstöd uppmuntrar vi dig att ta kontakt med anhörigkonsulenten eller anhörigstödet i din hemkommun.

Navigeringskursen som Cecilia nämner finns tillgänglig från och med den 6 oktober genom att klicka här >>

Vill du veta mer om vår anhöriglinje så hittar du information här >> eller MINDs äldrelinje här >>

Våga lyssna – samtal som förändrar.

Se föreläsningen här>>

Ullakarin Nyberg, överläkare och suicidforskare, berättar om konsten att lyssna och om att bryta tystnad som ofta omger psykisk ohälsa. Ullakarin har sommarpratat och skrivit flera böcker, bland annat ”Konsten att rädda liv – om att förebygga självmord” och även varit medförfattare i den nya boken ”Konsten att mötas : från mingelångest till allvarliga samtal”.

Förutom en flitig föreläsare och författare, så har hon precis startat ett nytt radioprogram på Sveriges Radio som du hittar här >>

Hur ska jag kunna upptäcka och förstå psykisk ohälsa?

Se föreläsningen här >>

Susanne Rolfner Suvanto, utredare nationell kvalitetsplan för äldreomsorgen ger kunskap om att upptäcka, förstå och förebygga psykisk ohälsa hos äldre samt råd om bemötande och förhållningssätt.

Vi blir alla äldre, men hur mår vi bra som äldre?

Se föreläsningen här >>

Johanna Nordin, projektledare på Mind, föreläser om projektet ”Psykiskt välbefinnande – oavsett generation”. Alla har rätt att få ett anpassat, värdigt stöd och att bli bemött utan stereotypa förhållningssätt, diskriminering eller ålderism.

Beata Terzis, neuropsykolog och sakkunnig inom demens och kognition, vill dela med sig av några tips där du kan titta och lyssna vidare, speciellt en föreläsning som finns tillgänglig på Nationellt kompetenscentrum för anhöriga (klicka här) och ett samtal mellan Beata och Anhörigas Riksförbunds ombudsman Anett Karlsson (klicka här).

Beata även medförfattare till en bok som heter ”Stöd vid demenssjukdom och kognitiv svikt : en handbok i bemötande” och vill du veta mer om den så är det bara att klicka på bilden här bredvid.

Kika på den här föreläsningen om Anhöriga i välfärden – stöd och förutsättningar som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har skapat.

Det finns ju också yngre barn som blir anhöriga och hur det för människor i barnens närhet kan vara svårt att ta tag i vissa samtal.

Anhörigas Riksförbund är med som samarbetspartner i ett projekt med Vildhallon Förlag, där författare Thor Rutgersson och illustratör Linnea Anckers tar sig an just det där när någon går bort och hur ett barn kan uppfatta och hantera detta.

Nathalie Molenda har framträtt i TV för att belysa hur hårt och tufft livet kan vara som förälder till barn med funktionsnedsättning. Här ser vi henne i Nyhetsmorgon i TV4 >> och hon kommer även att medverka i Nka-podden under hösten. Klicka här för att ta del av alla avsnitt av Nka-podden >>

Vi vill att anhöriga ska känna samhörighet och stöd från andra anhöriga, och i det aktiva anhörigskapet kan även kunskap om rättigheter och tillstånd, diagnoser och symtom vara en viktig del. Därför vill vi bland annat dela med oss av ny studiehandledning från Studieförbundet Vuxenskolan, ABF och Funktionsrätt Västra Götaland. Kika här >>

Maria Wiktorson från Hälsofocus vill också bidra till att öka anhörigas hälsa och välmående. Klicka på filmen här nedanför för att ta del av vad hon kan hjälpa just dig med.

Maija Edler har skrivit ett manus som heter Anhörigresan där hon delar med sig egna erfarenheter och även ett utforskande kring anhörigas roll i samhället. Det är vår förhoppning att detta ska bli en studiecirkel och även komma ut i tryckt bokformat inom en snar framtid.

Vill du komma i kontakt med Maija kan du maila info@anhorigasriksforbund.se och skriva ”Maija” i ämnesraden. Klicka på bilden nedan för att se vad Maija har att säga >>

Vår europeiska motsvarighet, organisationen Eurocarers, bjuder in till ett gratiswebinarium den sjätte oktober. Detta kommer att ske på engelska och man behöver anmäla sig innan eventet börjar. Här finner du mer information >>

Behöver du råd och stöd i din situation som anhörig? Har du frågor om dina rättigheter? Vill du prata med en medmänniska? Anhörigas Riksförbunds Anhöriglinje finns till för dig.
Anhöriglinjen är en nationell stödtelefon och bemannas av anhöriga med stor erfarenhet. I de fall det behövs hjälper vi dig att hitta rätt person för ditt ärende.

Varmt välkommen att höra av dig till oss på telefon eller e-post:
info@anhoriglinje.se

Sprid gärna budskapet vidare! Reklamblad för denna digitala version av Anhörigveckan 2021 hittar du här:
Reklamblad för Anhörigveckan 2021 (A5-format digital användning)

Reklamblad för Anhörigveckan 2021 (A4-format, digital användning)

Utskriftsvänligt reklamblad för Anhörigveckan 2020

Vi har även tillsammans med Röda Korset tagit fram en affisch som kan användas i olika väntrum, på arbetsplatser, vårdcentraler, äldreboenden och många andra ställen. Anhöriga finns ju överallt i hela samhället så den får du gärna använda för att dela vår information vidare. Klicka här för nedladdningsbar PDF.