Ny kanslichef är anställd

Carina S Lindström är ny kanslichef på Anhörigas Riksförbunds högkvarter i Varberg sedan den 1 september. Hon är 57 år och beskriver sig själv som en ”babbelbyxa” – pratglad, social och positiv.

– Det är ett hedersuppdrag att axla rollen som kanslichef, säger Carina.

Här presenterar vi henne lite närmare:

NAMN: Carina S Lindström.

ÅLDER: 57. Fyller 58 den 15 september.

FAMILJ: Man, tre vuxna barn och två barnbarn på 3 och 2 år.

BOR: Lägenhet i 1700-talshus på Gotland och i Stockholm.

AKTUELL: Ny kanslichef på Anhörigas Riksförbund sedan 1 september.

BAKGRUND: Utbildad chef och universitetslärare. Har både jobbat som chef och utbildat chefer och ledare på universitet och högskola. Fil mag i pedagogik med inriktning ledarskap. Forskarstuderande vid Åbo Akademi i Finland.

EGENSKAPER: Mamma och mormor. Social och positiv. Van vid kartläggning, kvalitetssäkring, strukturer och system.

TYCKER OM: Människor. Att utforska människor, lära känna människor och delta i sociala sammanhang. Tycker om att få människor att växa.

TYCKER INTE OM: Maskiner och teknik. ”Jag vill bara kunna trycka på en knapp. Det ska bara funka.”

OM NYA JOBBET: En hederssak att komma över mållinjen. Det är väldigt många olika delar att ta itu med – som en garnkorg av nystan som en kattunge har legat i. Det kommer ta sin lilla tid innan alla bitar sitter. Kommer att resa mycket för att lära känna förbundet. Anhörigas Riksförbund har en jätteviktig roll.

OM SITT EGET ANHÖRIGSKAP: Det som har präglat mig allra mest är när min mamma var döende i cancer och låg på Ersta Hospice. Jag ordnade så att hon fick komma hem till Gotland och leva sin sista tid där. Det är en av de starkaste milstolparna i mitt liv förutom när mina barn föddes.

Text: Michael Nystås, Foto: Privat