Äldre anhöriga i fokus i nytt arvfondsprojekt

”Det finns mycket skam och skuld förknippat med att inte orka”

Nu startar Bräcke diakoni arvfondsprojektet ”I nöd och lust” med målet att underlätta vardagen för äldre anhöriga som vårdar sin partner i hemmet. Vi gör det tillsammans med Anhörigas riksförbund, Nationellt Kompetenscenter Anhöriga och SPF Seniorerna – och de anhöriga själva förstås.

Äldre anhöriga som vårdar sin partner i hemmet drar ett tungt lass men får sällan den uppmärksamhet och uppskattning från samhället som de förtjänar. Under nuvarande pandemi har många förlorat de möjligheter till avlastning och energipåfyllning som tidigare fanns.

– Det finns mycket skam och skuld förknippat med att inte orka. Man vill göra det bästa för sin maka/make/partner, samtidigt håller många på att duka under och känner sig väldigt ensamma och isolerade i sitt hem, säger Helena Holmberg, sjuksköterska och projektmedarbetare i “I nöd och lust”.

Lagen säger att alla kommuner ska ge anhörigvårdare stöd men den säger inte hur detta ska ske. En kartläggning från Anhörigas riksförbund visar kommunernas stöd till anhöriga minskat över tid.

Målsättningen med projektet ”I nöd och lust” är att synliggöra de äldre som vårdar sin partner och lyfta fram deras behov samt öka deras kunskaper och stärka deras självtillit. Det gör vi genom att tillsammans med de berörda utveckla metoder som kan stärka dem i vårdarrollen men även utveckla relationen till den som vårdas.

Fokus på det outtalade, hot, våld och beröring

– Parrelationen förändras när man blir sjuk och äldre och det kan finnas mycket man inte talar om vare sig med sin partner eller med andra, säger Lisa Schjelde, projektledare, med många års erfarenhet av att möta anhöriga inom äldreomsorgen.

Projektet fokuserar på det outtalade eller tabubelagda, hot och våld samt frågor om beröring, Samtliga fokusområden har valts ut efter intervjuer med anhöriga.

Läs hela pressmeddelandet från Bräcke Diakoni här: