Måndag - tisdag, torsdag - fredag 10.00 - 12.00, 13.30 - 15.00
Onsdag 19.00 - 21.00

Vuxensyskon

Anhörigas Riksförbund är med i projektet Vuxensyskon som ägs av Bräcke Diakoni och finansieras av Arvsfonden. Vår roll är i första hand en plats i projektets referensgrupp där vi hoppas att våra lokalföreningar på sikt skall kunna bli ett mer permanent sammanhang för projektets deltagare. Övriga organisationer som ingår i projektet är FUB riks, Autism och Aspergerförbundet, RBU i Göteborg med omnejd, Nka och Studieförbundet Vuxenskolan. Målet med projektet är att:

”Uppmärksamma en anhöriggrupp som inte alls är synlig i den offentliga debatten eller föremål för stödinsatser, utveckla ett lättillgängligt stöd till vuxna personer som har syskon med funktionsnedsättning, ta fram bra material som underlag till samtalsgrupper studiecirklar och praktiskt stöd för målgruppen, ta fram en checklista för vad som man bör ha kunskap om och tänka på inför framtiden som syskon.”
(Ur Bräcke-Diakonis projektansökan)

Läs mer om projektet här

Med anhörig menar vi den som stöttar en medmänniska som på behöver hjälp med att klara sin vardag

Anhörig är den person som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som på grund av sjukdom, ålder eller funktions-nedsättning inte längre klarar av vardagen på egen hand.