Onsdag 18.00 - 21.00

Kartläggning av de kommunala anhörigstöden

2019 är det 10 år sedan lagen om anhörigstöd förtydligades. Enligt socialtjänstlagen är kommunerna skyldiga att erbjuda ett stöd till anhöriga. På Anhörigas Riksförbund hänvisar i princip dagligen personer som kontaktar oss att söka upp det lokala anhörigstödet i deras kommun.

Men hur ser det ut? Vem får stöd? Vad består stödet av? Hur tycker anhörigkonsulenter, chefer och politiker att det fungerar? Vad tycker de anhöriga? Når man ut med information till alla anhöriga, eller är det bara anhörig till vissa sjukdomstillstånd och funktionsnedsättningarna som får hjälp? Hur når man människor med invandrarbakgrund? Frågorna är många, men eftersom det saknas aktuella och systematiska utvärderingar, uppföljningar och statistik när det gäller just anhörigstödet har vi lite kunskap om hur det faktiskt fungerar.

Under 2019 genomförde Anhörigas Riksförbund en kartläggning av landets kommunala anhörigstöd för att ta reda på hur det fungerar, nu tio år efter förtydligandet i lagen. Projektet genomfördes under ledning av fil. Lic. Martina Takter med finansiering av Socialstyrelsen.

Läs rapporten

Vår ambition är att detta ska bli en årligen återkommande rapport över statusen hos den svenska anhörigverksamheten.

Läs också:

Allt färre anställda i kommunernas anhörigstöd

Med anhörig menar vi den som stöttar en medmänniska som på behöver hjälp med att klara sin vardag

Anhörig är den person som inom familjen, släkten eller vänkretsen hjälper någon som på grund av sjukdom, ålder eller funktions-nedsättning inte längre klarar av vardagen på egen hand.