Välkommen till vårt kalendarium där vi listar evenemang, föreläsningar, webinarier som vi tänker kan vara av intresse för våra medlemmar och andra aktörer.

Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Våldutsatta barn – deras tur att berätta

24 mars @ 10:00 - 11:30

Vad ska barn säga när de börjar i en ny skola, efter att de fått fly till ett skyddat boende med sin mamma? Eller när de efter en vistelse i skyddat boende och kommer tillbaks till sin gamla skola?

Barn har rätt till en trygg uppväxt, fri från alla former av våld. Trots detta vistas varje år flera tusen barn i skyddat boende, för att komma bort från livsfarligt våld i hemmet. Många trygga grundstenar slits bort från dessa barn, exempelvis skolan. Förlusten av att inte kunna träffa sina vänner och släktingar samt göra andra aktiviteter som förmodligen varit en stor trygghetspunkt för dem är påtaglig.

Att bo på skyddat boende för ett barn är en extra ordinär situation och det är samhällets skyldighet att hjälpa barnet till att få en så ”normal” tillvaro som möjligt. Barnets livssituation har påverkats av våld och uppbrottet hemifrån påverkar deras uppväxt, relationer med familj/släkt/vänner, hälsa och utveckling.

I rapporten ”Min tur att berätta. Barns röster om att leva med våld” som Sveriges Stadsmissioner och BRIS gjort i projektet Barns rätt i skyddat boende, finns barnens egna berättelser, aktuell kunskap och forskning och reflektioner utifrån samhällets ansvar när det gäller barns rättigheter när de bor I skyddat boende. Att det krävs förändringar på samhällsnivå för att varje barn ska få sina grundläggande rättigheter tillgodosedda.

Medverkande:
Sara Liljegren, projektledare/enhetschef Sveriges Stadsmissioner