Dags för 24:e Anhörigriksdagen i Varberg

Pressmeddelande från Anhörigas Riksförbund 2022-10-13

Anhörigriksdagen är Sveriges största mötesplats för alla som är intresserade av anhörigfrågor och anhörigas villkor. Den 9-10 november är det dags för den 24:e upplagan, som delvis livesänds från Arena Varberg. “Vi hoppas att riktigt många ska ta del av föreläsningarna, både hemifrån och från sina arbetsplatser”, säger projektledaren Åsa Bengtsson på Anhörigas Riksförbund.

Temat för Anhörigriksdagen 2022 är “Anhörig i kristider”:

– Vi tycker att det är ett mycket aktuellt tema som vi belyser på flera olika sätt med bland annat föreläsningar om människor på flykt och om anhöriga med närstående som ska flytta till särskilt boende, säger Åsa Bengtsson.

Anhörigriksdagen äger rum från lunch till lunch och bjuder på ett fullmatat program med en lång rad intressanta föreläsare. Åsa Bengtsson tipsar särskilt om forskarna Joy Torgé, Pia Nilsson och Magnus Jegermalms föreläsning:

– De kommer att tala om gapet mellan kommunernas anhörigstöd och omsorgsgivarnas användning av stödet, och presenterar en studie som kan vara mycket intressant för de som jobbar med frågorna ute i kommunerna, säger hon.

En annan av de medverkande föreläsarna är Maria Estling Vannestål, som kommer att tala utifrån sin nya bok “Anhörig i ett hav av känslor”. I höstnumret av medlemstidningen Vi Anhöriga finns en stor personlig intervju med henne för den som vill ha lite mera kött på benen: https://anhorigasriksforbund.se/att-skriva-ar-att-andas

Ett spännande inslag blir även avslöjandet av Årets Anhörigkommun 2022. Utmärkelsen delades ut för första gången förra året och gick då till Skövde. I år är tolv kommuner nominerade, och vinnaren presenteras den 9 november.

För tredje året i rad är Anhörigriksdagen ett helt digitalt event – en lösning som tvingades fram av djupt kända pandemiskäl. Det betyder att ingen publik är på plats utan att allt innehåll streamas. Dock kommer en del av dagarna att live-sändas från Arena Varberg med radioprofilen Lisa Syrén som moderator. Lisa Syrén har lett Anhörigriksdagen i många år. Sedan 2021 är hon även officiell ambassadör för Anhörigas Riksförbund.

– Nästa år firar Anhörigriksdagen 25 år och då hoppas vi självklart att kunna ha ett evenemang inför publik, precis som förr, säger Åsa Bengtsson.

I år erbjuder vi ett nytt alternativ för de av våra medlemmar som vill se evenemanget tillsammans med andra. I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan (SV) kan lokalföreningar i Anhörigas Riksförbund ordna gruppvisningar på storbildsskärm på sitt lokala SV-kontor.

Anhörigriksdagen är gratis för medlemmar i Anhörigas Riksförbund. Intresserade journalister är välkomna att närvara på plats i Arena Varberg.

Foto: Åsa Bengtsson är projektledare för Anhörigriksdagen, som i år arrangeras för 24:e året. Fotograf: Michael Nystås

Läs mer om Anhörigriksdagen:

Läs en färsk intervju med föreläsaren Maria Estling Vannestål: