Anhörigas Riksförbund söker ny kanslichef

Anhörigas Riksförbund söker en ny kanslichef till kansliet i Varberg. Det består idag av sex medarbetare inklusive chef, plus flertalet projektanställda.

Anhörigas Riksförbund är en partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation. Vi jobbar för landets 1,3 miljoner anhöriga som dagligen hjälper eller stöttar en närstående som på grund av funktionsnedsättning, sjukdom eller ålder, behöver hjälp att klara sin vardag. Den närstående kan vara en familjemedlem, släkting, vän, granne eller arbetskamrat. Anhörigas Riksförbund organiserar idag cirka 4 000 medlemmar i drygt 50 lokalföreningar runt om i landet.

Arbetsbeskrivning

Kanslichefen lyder direkt under förbundsstyrelsen som har att förvalta förbundets verksamhet på uppdrag av medlemmarna. Som kanslichef samarbetar du nära förbundsordförande. Du har ett stort mandat och frihet i ditt arbete. Därför är det viktigt att du har förmågan att ta egna initiativ, driva på och komma i mål med olika projekt, verksamhetsplan och arbetsuppgifter. Bredden på uppgifter är allt ifrån att förbereda styrelsemöten till att strategiskt utveckla organisation och verksamhet i nära samspel och på uppdrag av förbundsstyrelsen. Du får vara med där det händer och har möjlighet att påverka och fatta viktiga beslut. Har du tidigare erfarenhet av föreningsarbete och media är det meriterande. Kanslichefen ansvarar för att de lokala föreningarna får stöd vilket innebär resor i tjänsten, möten, utbildningar och föreningsaktiviteter på kvällar och helger. Du kommer också att vara kursansvarig för den utbildning förbundet driver tillsammans med Helsjön folkhögskola.

I rollen har du även det yttersta ansvaret för kansliets verksamhet, ekonomisk förvaltning, budgetuppföljning och årsredovisning tillsammans med förbundsstyrelsen. Detta innefattar bland annat arbetsledning, ansvar för arbetsmiljö och övergripande ansvar för förbundets administration och verksamhetsplan. Du ska även ansvara för att säkerställa en god intern kontroll.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har vana från arbete inom föreningsliv och medlemsstyrda organisationer. Du behöver vara prestigelös, lyhörd och flexibel med blick för lösningar. Vi förväntar oss att du har goda och dokumenterade ledaregenskaper. Du är också strukturerad, analytisk och resultatinriktad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift, på såväl svenska som engelska. Du är en person som visar engagemang för anhörigfrågorna och har en god social förmåga när det gäller att skapa kontakter inom och utom förbundet. Om du har erfarenheter från opinionsbildande verksamhet, vård och omsorg och/eller anhörigfrågor ser vi det som meriterande. Vi tror att du har någon form av passande eftergymnasial utbildning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Tjänsten kräver att du har körkort.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Provanställning under sex månader tillämpas. Tillträdesdag 1 september eller enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag: 30 juni 2023. Mejla din ansökan till info@anhorigasriksforbund.se, märkt ”Kanslichef”.

Kontaktpersoner:

Marléne Lund Kopparklint, förbundsordförande