Anhörigas Riksförbund i givande möte med statssekreterare

Förbundsordförande Ann-Marie Högberg och vice ordförande Marléne Lund Kopparklint träffade Anna Pettersson Westerberg, statssekreterare hos äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M), i ett digitalt möte den 19 april.

”Det var ett bra möte där vi fick möjlighet att berätta om Anhörigas Riksförbund och om hur situationen ser ut för många anhöriga, som har det jättetufft”, säger Ann-Marie Högberg.

Anhörigas Riksförbund har sedan regeringen tillträdde uppvaktat framför allt ministrarna på Socialdepartementet för att ge anhörigfrågorna uppmärksamhet. Två möten genomförs under första halvåret 2023, varav det första ägde rum via Skype den 19 april, med Anna Pettersson Westerberg. Med på mötet var även Julia Charleson, kanslichef på Anhörigas Riksförbund.

Ann-Marie Högberg och Marléne Lund Kopparklint summerar mötet som givande och att statssekreteraren visade intresse för anhörigfrågorna:

– Arbetet med att genomföra den nationella anhörigstrategin fortsätter, och en utredning kommer att ta fram förslag baserade på de punkter i Tidöavtalet som berör anhöriga. Vi från Anhörigas Riksförbund inbjöds till att vara delaktiga i fortsatt arbete med anhörigfrågorna, säger Ann-Marie Högberg.

– Vi tryckte också på att det inte får bli stuprörstänk kring barn som anhöriga då den målgruppen sträcker sig över flera departement. Justitiedepartementet tittar just nu på en ny målgrupp: barn som tvingas vara anhöriga till vårdnadshavare med kriminell livsstil, säger Marléne Lund Kopparklint.

I juni kommer förbundet att träffa socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall på plats på regeringskansliet.

Foto: Anna Pettersson Westerberg är statssekreterare hos äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje Fotograf: Kristian Pohl/Regeringskansliet