Alla kan surfa

Alla kan surfa – lär dig surfa på mobil och surfplatta

Intresset för att kunna använda surfplatta och smartphone har blivit större och större, både som nöje och som stöd och hjälp i vardagen. För att komma igång kan det behövas en förenklad manual med steg-för-steginstruktioner.

Studiematerialet Alla kan surfa är medvetet utformat på ett grundläggande, strukturerat och enkelt sätt och är tänkt att användas i en studiecirkel. Den nya kunskapen kan där provas och diskuteras med andra deltagare. Cirkelledaren kan svara på frågor och hjälpa deltagarna att använda sin surfplatta och smartphone efter sina egna förmågor, önskemål och prioriteringar.

Lär dig surfa steg-för-steg, några exempel:

• Läsa och skicka e-post och meddelande
  • Fotografera
  • Använd kalender och påminnelser
  • Håll kontakt med vänner genom sociala
    medier som Facebook och Skype
  • Använda kartor och söka resvägar

Särskilda versioner av studiehandledningar finns för cirkelledare som leder cirklar för deltagare med demenssjukdom i tidigt skede. Där rekommenderas att anhöriga, eller de som vill ha mer fördjupning, även laddar ner studiehandledningarna eftersom de innehåller mer fakta och teknik.

Material som ingår i Alla kan surfa-paketet

Smartphone

Surfplatta

iPhone iPad
Android smartphone Android surfplatta
Studiehandledning smartphone Studiehandledning surfplatta
Studiehandledning smartphone Demens Studiehandledning surfplatta Demens

Alla materialen kan laddas ned utan kostnad.

Frågor besvaras av:
Ann-Christine Bard-Sandström
anki@sv.se
070-364 42 50

Studiematerialet Alla kan surfa har tagits fram i samarbete mellan Demensförbundet, Studieförbundet Vuxenskolan och Myndigheten för delaktighet.Studiematerialet Alla kan surfa har tagits fram i samarbete mellan Demensförbundet, Studieförbundet Vuxenskolan och Myndigheten för delaktighet.